fbpx

3 PUNCA KENAPA STAF KERAP KELUAR MASUK DALAM SYARIKAT

1.Pengurusan yang teruk

Syarikat yang tiada pengurusan yang baik menyumbang kepada kemerosotan prestasi syarikat. Bila syarikat tiada sistem atau garis panduan yang bagus, semestinya keadaan akan menjadi tidak teratur dan kucar kacir bahkan tidak mudah untuk dikawal sekiranya berlaku sesuatu permasalahan dalam syarikat.
.
.
2.Boss tak ambil peduli kebajikan staf

Banyak pekerja yang berhenti kerja sebab hubungan yang kurang baik dengan majikan. Majikan yang bagus adalah majikan yang memahami dan melayan pekerjanya dengan baik. Kalau majikan pun tidak ambil peduli akan kebajikan pekerjanya, pekerja pun akan buat perkara yang sama juga.

Majikan perlu tahu kebajikan apa yang patut diberikan untuk staf. Jangan ambil mudah dan terlepas pandang tentang isu sebegini. Kerana pekerja anda bukan robot yang tidak perlu anda hargai titik peluh mereka.
.
.
3.Virus negativiti dalam syarikat

Bila ada virus negatif merebak , maka bermulalah persekitaran tempat kerja yang tidak sihat. Budaya yang tidak sepatutnya wujud di dalam pejabat juga akan mula terbentuk.

Oleh kerana itu, hubungan antara majikan dan juga pekerja perlu ada keseimbangan supaya tidak ada wujud penindasan atau perasaan tidak puas hati di antara satu sama lain.
.

#HishamWahab
#SolusiStaf
#PakarHR
#HRKonsultan
#HRJantungBisnes

RELATED POST